دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
 
استاندارد بین‌المللی «هتل‌های میراثی» منتشر شد
12 فروردین 1401 - 20:15
5
دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته، از انتشار سند استاندارد بین‌المللی «هتل‌های میراثی» در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) خبر داد و گفت: این سند علاوه بر ارائه راهکار برای پیش‌گیری از آسیب به بناهای میراثی تبدیلی، راه‌حل‌هایی برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

استاندارد بین‌المللی «هتل‌های میراثی» منتشر شد

دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته، از انتشار سند استاندارد بین‌المللی «هتل‌های میراثی» در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) خبر داد و گفت: این سند علاوه بر ارائه راهکار برای پیش‌گیری از آسیب به بناهای میراثی تبدیلی، راه‌حل‌هایی برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش خبرنگار جایگاهها، طرح هتل‌های میراثی مربوط به بناهایی است که قدمت و تاریخچه فرهنگی و تاریخی دارند. برخی از این بناها ثبت ملی شده‌اند و برخی هنوز ثبت نشدند. این ساختمان‌ها با هتل‌ها، بوتیک‌هتل‌ها، خانه‌های قدیمی و اماکن بوم‌گردی متفاوت بوده و جزو هیچ‌کدام از این گروه از تاسیسات گردشگری نیستند.

در جهان اسپانیا و پرتغال جزو کشورهای پیشرو در احیای و تبدیل کاربری بناهای تاریخی و باستانی به اماکن با کاربری اقامت و پذیرایی گردشگران هستند. ایران هم ظرفیت بالایی برای احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تبدیل به هتل در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز دارد که توسعه آن به سرمایه‌گذار، نقشه راه، ضوابط فنی و مهندسی، تکالیف شیوه واگذاری و نحوه بهره‌برداری و البته تدوین استانداردهای طراحی و مدیریت با محوریت حفظ اصالت بنا نیاز دارد.

در همین چارچوب ضرورت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه گردشگری و خدمات وابسته، از یک دهه پیش در دستور کار مسئولان میراث‌فرهنگی و گردشگری و سازمان ملی استاندارد قرار گرفته است. دو مبحث هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی از مهمترین موضوعاتی است که علاوه بر جذب گردشگر و ارائه خدمات مطلوب به آنان، در حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری بسیار موثر خواهد بود.

اکنون پس از تدوین و انتشار سند استاندارد بین‌المللی سفره‌خانه‌های سنتی در سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)، سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی هم در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر شده است؛‌ اسنادی که راهبری و مدیریت آن به عهده جمهوری اسلامی ایران بوده و روند تدوین و انتشار آن بیش از ۵ سال زمان برده است.

استاندارد بین‌المللی «هتل‌های میراثی» منتشر شد

حفظ اصالت هتل‌های میراثی هدف اصلی سازمان بین‌المللی استاندارد

هنسا قادری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره هتل‌های میراثی اظهار داشت: گردشگران بسیاری در سراسر جهان، برای تجربه زندگی در دوران‌های تاریخی گذشته همواره در جست‌وجوی چنین هتل‌هایی هستند و حاضر اند برای آن مبالغ قابل توجهی بپردازند. ایران با داشتن هتل‌هایی با قدمت ۴۰۰ سال مانند هتل عباسی اصفهان از جمله مقصدهای مهم گردشگران در این زمینه است.

دبیرکمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته (INSO/TC۲۲۸) توضیح داد: استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی، دومین استاندارد بین المللی پس از استاندارد سفره‌خانه‌های سنتی است که با مدیریت ایران در کمیته گردشگری سازمان بین‌المللی استاندارد تدوین و منتشر شده است.

وی افزود: تدوین سند استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی از ۵ سال پیش با پیشنهاد و مدیریت دکتر مرتضی احمدی عضو این کمیته کلید خورد و با گذشتن از ۶ مرحله رای‌گیری میان کشورهای عضو ایزو به عنوان استاندارد بین المللی ایزو با شماره ۲۱۶۲۰ منتشر شد.

قادری افزود: هتل‌های میراثی، عمدتا ساختمان‌های تاریخی ارزشمندی هستند که با تغییر کاربری به هتل تبدیل می شوند. با توجه به ویژگی‌های معماری این بناها، حفظ اصالت آنها و آسیب ندیدن حین تبدیل و بهره‌برداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی گفت: هتل‌های میراثی ممکن است نسبت به سایر هتل‌های هم‌درجه، محدودیت‌هایی از نظر امکانات داشته باشند که از آن جمله می‌توان به نداشتن آسانسور، پارکینگ و غیره در برخی موارد اشاره کرد. استاندارد بین‌المللی هتل‌های میراثی علاوه بر ارائه راهکارهایی برای پیش‌گیری از تخریب و آسیب به ساختمان‌های میراثی تبدیلی، راه‌حل‌هایی نیز برای جبران کمبود امکانات آنها پیشنهاد می‌دهد.

دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تدوین این استاندارد، تعیین معیارهایی برای ارائه خدمات کیفی به میهمانان به شیوه و سبک دوره تاریخی مربوط است. برای این منظور الزامات و توصیه‌هایی در خصوص تجهیزات مورد استفاده، وسایل و چیدمان هتل، لباس کارکنان، پذیرایی و نحوه ارائه خدمات مطرح است.

استاندارد بین‌المللی «هتل‌های میراثی» منتشر شد

به گزارش ایرنا، تا کنون سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) به منظور رفع مشکلات سفره‌خانه‌های سنتی در جهان و انتخاب آگاهانه گردشگران از یک‌سو و افزایش کیفیت خدمات این نوع سفره‌خانه‌ها و فراهم آوردن تجربه‌ای مطلوب برای گردشگران از سوی دیگر، استاندارد بین‌المللی شماره ۲۱۶۲۱ را با عنوان سفره‌خانه‌های سنتی، جنبه های ظاهری، چیدمان و خدمات منتشر کرده است.

همچنین استانداردهای بین‌‎المللی دیگری در ایزو مانند الزامات و راهنمایی‌هایی برای پیشگیری از انتشار کرونا واحدهای گردشگری و گردشگری درمانی- الزامات خدمات تدوین شده است که هم اکنون به منظور پذیرش به عنوان استانداردهای ملی ایران در حال ترجمه است و به زودی در کمیته ملی استاندارد طرح می‌شود.

به گزارش ایرنا، کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته، درسال ١٣٨۵ (٢٠٠۶) و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بین‌المللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان‌ها و تشکل‌های دست‌اندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد ایران تشکیل می‌دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.