جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
 
کاهش قیمت های جهانی برای صادرات پس از توافق روسیه و اوکراین
08 مرداد 1401 - 15:07
4
پس از توافق هفته گذشته روسیه و اوکراین با میانجی گری ترکیه هفته گذشته با میانجی گری ترکیه و با حضور گوترش نماینده سازمان ملل متحد توافقی بین روسیه و اوکراین صورت گرفت که با ایجاد کریدور امن در دریای سیاه امکان انتقال این کالاها یعنی صادرات آنها انجام شود
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

ادامه کاهش قیمت های جهانی پس از توافق روسیه و اوکراین برای صادرات

پس از توافق هفته گذشته روسیه و اوکراین برای ادامه صادرات از بندر دریای سیاه، کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی ادامه دارد به طوی که گندم روز گذشته بیش از ۹ دلار کاهش قیمت داشت.

افزایش قیمت کالاهای اساسی چند وقتی است با شتاب بیشتری پیش می تازد که پس از جنگ روسیه و اوکراین سرعت بیشتری به خود گرفته است. قیمت انواع کالاها از گندم، خوراک دام و طیور گرفته تا دانه های روغنی، شکر و برنج در ماه های اخیر رشد قیمت داشته است.

دو کشور روسیه و اوکراین ۳۰ درصد غلات دنیا را تامین می کردند که پس از جنگ بین دو کشور حمل و نقل کشتی ها به دلیل ترس از امنیت شان متوقف شده است، حتی کالاها از جمله گندم در بنادر و کشتی ها مانده و امکان انتقال نیست.

هفته گذشته با میانجی گری ترکیه و با حضور گوترش نماینده سازمان ملل متحد توافقی بین روسیه و اوکراین صورت گرفت که با ایجاد کریدور امن در دریای سیاه امکان انتقال این کالاها یعنی صادرات آنها انجام شود این خبر به اندازه ای برای بازارهای جهانی خوشایند بود که توانست در یک روز قیمت گندم را بیش از ۴۷ دلار کاهش دهد و حتی قمیت به کمتر از زمان وقوع جنگ بین دو کشور رسید.

اکنون نیز کاهش قیمت ها با نوسان ادامه دارد زیرا هنوز به طور قطعی صادرات اوکراین از سر گرفته نشده است.

به طوری که در آخرین روز کاری این هفته بازارهای جهانی، قیمت گندم با ۹٫۲۵ دلار کاهش همراه شد و هر بوشل از این محصول به قیمت ۸۰۷ دلار و ۷۵ سنت به فروش رفت.

کارشناسان پیش بینی می کنند در صورتی که محصولات محبوس شده در بنادر اوکراین به بازارهای جهانی ورود کند قیمت ها را متعادل کرده و نیز نگرانی از تامین برای بسیاری از کشورها را برطرف خواهد کرد.


با تشکر از خبرگزاری بین المللی فارس / گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.