شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
 
ایران تا چند سال دیگر نفت دارد؟
02 مرداد 1402 - 17:17
2
بر اساس جدیدترین گزارش اوپک با احتساب تولید روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت و در نظر گرفتن ذخیره ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه‌ای، در صورتی که در سال‌های آینده تولید ثابت مانده و میدان نفتی جدیدی کشف نشود، ایران تا ۲۲۰ سال آینده نفت خواهد داشت.
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

ایران تا چند سال دیگر نفت دارد؟

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک از ذخایر نفتی کشورهای جهان، ایران دارنده سومین ذخایر نفت است و اکنون ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه نفت در ذخایر نفت ایران وجود دارد، این در حالی است که اکنون میانگین برداشت روزانه نفت برابر ۲.۶ میلیون بشکه است.

با احتساب تولید روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت و در نظر گرفتن ذخیره ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه‌ای، در صورتی که در سال‌های آینده تولید ثابت مانده و میدان نفتی جدیدی کشف نشود، ایران تا ۲۲۰ سال آینده نفت خواهد داشت.

بر اساس برآورد اوپک از حجم ذخایر نفتی کشورهای عضو، کل ذخایر نفت خام ایران در پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۱ تغییری نداشته است.

در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ ذخایر نفت ایران تغییری نداشته و در سال ۲۰۱۸ ذخایر نفت ایران برابر با ۱۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه بوده است. بنابراین از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۳ میلیارد بشکه به ذخایر نفت ایران اضافه شده است.

ایران از نظر ذخایر نفت پس از ونزوئلا و عربستان صعودی در جایگاه سوم جهان قرار دارد. ونزوئلا که بزرگترین دارنده ذخایر نفتی جهان است اکنون ۳۰۳ میلیارد و ۲۲۱ میلیون بشکه نفت در اختیار دارد که نسبت به سال ۲۰۲۱ این کشور، ۲۴۷ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

 

ایران تا چند سال دیگر نفت دارد؟

بر اساس این گزارش، اوپک در سال ۲۰۲۲، یک میلیارد و ۷۰۴ میلیون بشکه ذخیره نفت اثبات شده در اختیار دارد که نسبت به سال گذشته ۰.۱ درصد افزایش داشته است.

مجموع ذخایر نفت جهان در پایان سال ۲۰۲۲ نیز یک میلیارد و ۵۶۴ میلیون بشکه اعلام شده که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۱.۱ درصد افزایش داشته است.

 

ایران تا چند سال دیگر نفت دارد؟

 

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان اوپک، ایران در خردادماه امسال به‌طور روزانه بیش از دو میلیون و ۷۵۴ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

این گزارش در ماه آوریل (فروردین‌ماه ۱۴۰۲) میزان تولید روزانه نفت ایران را دو میلیون و ۶۲۵ هزار بشکه اعلام کرده است.

بر اساس این آمار ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲.۴ میلیون بشکه در روز تولید کرده است و انتظار می‌رود در صورت لغو تحریم‌ها تولید روزانه را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

در اسفندماه ۱۴۰۱ دو میلیون و ۵۷۷ هزار بشکه، در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ دو میلیون و ۵۷۴ هزار بشکه، در دی‌ماه ۱۴۰۱ دو میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.

بنابراین می‌توان گفت ایران طی شش ماه اخیر توانسته است به طور میانگین بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز تولید کند.

با احتساب تولید روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت و در نظر گرفتن ذخیره ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه‌ای، در صورتی که در سال‌های آینده تولید ثابت مانده و میدان نفتی جدیدی کشف نشود، ایران تا ۲۲۰ سال آینده نفت خواهد داشت.

بیشتر کشورهای جهان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، به نحوی که پیش‌بینی می‌شود تا طی سال‌های آینده مصرف سوخت‌های فسیلی کاهش یابد.


با تشکر از ایمنا / گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.