جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
 
رونمایی از نخستین جایگاه سیار CNG
26 اردیبهشت 1401 - 22:17
4
با حضور معاون وزیر نفت ؛ با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از اولین کشنده دو سوخته همزمان DDF و اولین ایستگاه جایگاه سیار سی.ان.جی رونمایی شد.
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

نخستین جایگاه سیار CNG و کشنده دوسوخته همزمان رونمایی شد

نخستین جایگاه سیار CNG و کشنده دوسوخته همزمان رونمایی شد

با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور در نمایشگاه نفت رونمایی شد.

در چهارمین روز از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از اولین کشنده دو سوخته همزمان DDF و اولین ایستگاه جایگاه سیار سی.ان.جی با حضور مهندس جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رونمایی شد.

ایستگاه جایگاه سیار سی.ان.جی قابلیت ذخیره‌سازی ۳۰۰۰ متر مکعب گاز طبیعی را داراست. از دیگر ویژگی‌های این ایستگاه سیار می‌توان به قابلیت شارژ ۱۸۰ خودرو اشاره کرد. این جایگاه دارای هیدروبوستر سیار با قابلیت فشرده‌سازی ۲۰۰ بار و دیسپنسر دو نازله برای سوخت‌رسانی همزمان به دو خودرو است.همچنین کشنده دو سوخته همزمان DDF دارای ۴ مخزن ۱۲۰ لیتری است که بدون تغییرات بر روی موتور احتراق، باعث استفاده همزمان گاز طبیعی و گازوئیل در خودروهای سنگین می‌شود.در این کشنده جایگزینی گاز به جای گازوئیل ۵۰ درصد است. توان و گشتاور موتور ثابت بوده و با استفاده از گازطبیعی،کاهش آلایندگی هوا قابل ملاحظه خواهد بود.


نخستین جایگاه سیار CNG و کشنده دوسوخته همزمان رونمایی شد

نخستین جایگاه سیار CNG و کشنده دوسوخته همزمان رونمایی شد

ظهر امروز و در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی از دو تکنولوژی جدید برای صنعت CNG با حضور معاون وزیر نفت، معاون وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی  ارتش توسط یکی از شرکت های دانش بنیان رونمایی شد.

تکنولوژی اول مربوط به موتورهای دو سوخته همزمان(DDF) است یکی از تکنولوژی های نو و مدرن در عرصه موتورهای دیزل است. منشا ایجاد این تکنولوژی استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی و نیز قیمت ارزان این سوخت است.

آنطور که کارشناس این شرکت دانش بنیان گفت این موتورها می‌توانند به صورت هم زمان۵۰ درصد گاز ۵۰ درصد گازوئیل مصرف کنند و تست های جاده ای آن انجام شده ولی تست های آزمایشگاهی مونده. مجموع هزینه برای تبدیل خودروهای دیزلی به DDF در این مرحله ۲۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

همچنین از نخستین جایگاه سیار سی.ان.جی رونمایی شد. این جایگاه سیار دارای هیدروبوستر سیار با قابلیت فشرده سازی ۲۰۰ بار است که قابلیت سوخت رسانی کامل ۱۸۰ خودرو را فراهم می‌کند.

مهندس جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حاشیه رونمایی از اولین کشنده دوسوخته همزمان DDF کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه تبدیل ناوگان در حوزه CNG، در بخش تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز CNG، اقدامات موثری انجام دادیم؛ علاوه بر فعال بودن کارگاه های مجاز تبدیل خودروها، با خودروسازان توافقاتی برای تولید خوردوهای پایه گازسوز و دوگانه سوز کارخانه ای داشته ایم.

وی افزود: در حوزه خودروهای سنگین دیزلی، برنامه استفاده از سوخت پاک CNG را داشتیم که امروز میبینیم اولین کشنده دوسوخته DDF کشور رونمایی شده، این پروژه ملی در مرحله تست و اجرای پایلوت است و اگر نتایج آن موفقیت آمیز باشد به صورت گسترده از این تکنولوژی استفاده خواهد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: امروزه قیمت گازوئیل در ایران بسیار ارزان بوده و این سوخت پرارزش را با قیمت یارانه ای ۳۰۰ تومان و قیمت آزاد ۶۰۰ تومان در هر لیتر عرضه می کنیم؛ در حالی که اگر در مصرف این سوخت باارزش در داخل کشور صرفه جویی صورت گیرد، می توانیم با صادرات آن با قیمت های بسیار بالاتر، ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: از مزیت های این تکنولوژی که برای نخستین بار در ایران رونمایی و توسط شرکتی دانش بنیان عرضه شده، این است که می توانیم از سوخت پاک CNG برای خودروهای دیزلی به صورت همزمان با سوخت گازوئیل استفاده کنیم و شاهد صرفه جویی در مصرف کازوئیل در بخش حمل و نقل باشیم.

همچنین در این مراسم، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بررسی تکنولوژی دانش بنیان ایرانی در تولید کشنده های دوسوخته DDF اظهار امیدواری کرد که بتوان از این تکنولوژی برای شناورها نیز در آینده بهره گرفت.


با تشکر از مهر / گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.