پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
 
شوک نفتی کشورهای فقیر را نابود می‌کند
18 خرداد 1401 - 11:08
2
بلومبرگ گزارش داد کشورهای درحال‌توسعه بیشترین آسیب را از شوک نفتی در سال جاری میلادی دیده‌اند. بسیاری از این کشورها وابسته به واردات سوخت هستند،
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

شوک نفتی کشورهای فقیر را نابود می‌کند

قیمت بالای نفت و ضعف ارزهای داخلی در کشورهای درحال‌توسعه در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین، آسیب شوک نفتی در سال جاری میلادی را برای آنها مخرب‌تر می‌کند.

کشورهای درحال‌توسعه بیشترین آسیب را از شوک نفتی در سال جاری میلادی دیده‌اند. بسیاری از این کشورها وابسته به واردات سوخت هستند، بنابراین ترکیب قیمت بالای جهانی، ضعف ارزهای داخلی و رقابت کشورهای ثروتمند دارای اقتصادهای رو به بهبود از همه‌گیری کرونا، ضربه بیشتری به آن‌ها می‌زند.

قیمت بالای سوخت، تورم در کشورهایی را که از قبل با افزایش قیمت مواد غذایی روبرو بودند تشدید می‌کند که باعث ناآرامی و اعتراض شهروندان خواهد شد. دولت‌های دموکراتیک این کشورها می‌دانند این مسئله یکی از اصلی‌ترین عوامل از دست دادن محبوبیت و قدرت است.

سریلانکا، لائوس، نیجریه و آرژانتین از جمله اقتصادهای نوظهور در آسیا، آفریقا و امریکای لاتین هستند که طی هفته‌های گذشته شاهد صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها به‌خاطر کمبود سوخت بوده‌اند.

بسیاری از دولت‌ها بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند که آیا با افزایش یارانه‌ها و پایین آوردن مالیات جلوی بالا رفتن تورم را بگیرند و منابع مالی دولت را کاهش دهند، یا اجازه دهند قیمت سوخت افزایش یابد و خطر عصبانیت مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها را به جان بخرند.

این بحران نتیجه دو عامل بهبود تقاضا پس‌از همه‌گیری کرونا و تحریم‌های روسیه به‌خاطر حمله به اوکراین است که جریان جهانی انرژی مخصوصاً به اروپا را مختل کرده‌است. قیمت نفت خام برنت به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است، یعنی ۷۰ درصد بالاتر از متوسط قیمت در سال گذشته میلادی.

در بین اقتصادهای در حال توسعه، سریلانکا و پاکستان بیشترین آسیب را از افزایش قیمت‌ها دیده‌اند. سریلانکا از صندوق بین‌المللی پول، چین، ژاپن و هند برای پرداخت هزینه واردات سوخت کمک خواسته است و از خطوط هوایی که به این کشور پرواز می‌کنند خواسته سوخت کافی برای بازگشت داشته باشند.

افزایش تورم و قیمت سوخت پاکستان را هم با بحران اقتصادی مشابهی مواجه کرده و این کشور هم درخواست کمک از صندوق بین‌المللی پول کرده‌است.

در جنوب شرق آسیا، میانمار و لائوس با کمبود بنزین و دیزل مواجه هستند. دسترسی محدود به دلار در میانمار باعث شده خریداران نتوانند هزینه واردات سوخت را پرداخت کنند. بنزین در این کشور سهمیه‌بندی شده‌است.

آفریقا هم ضربه سختی خورده‌است. کنیا، سنگال، آفریقای جنوبی و حتی نیجریه که خود تولیدکننده نفت است، گزارش کمبود سوخت را داده‌اند.

بخشی از مشکل به بهبود تقاضا پس‌از همه‌گیری کرونا و آغاز فصل سفر و رانندگی در نیمکره شمالی برمی‌گردد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر بنزین در منطقه نیویورک به پائین‌ترین رقم از ۲۰۱۷ رسیده‌است.

در برخی کشورهای فقیرتر، تاثیر افزایش قیمت نفت شدیدتر بوده‌است. صورت‌حساب واردات سوخت در این کشورها به اقتصاد آسیب رسانده و عرضه داخلی را ضعیف کرده‌است. بنابراین واردات نفت برای آن‌ها گران‌تر از قبل شده‌است.


با تشکر از خبرگزاری بین المللی تسنیم / گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.