شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024 ساعت ×
 
فروش بخار بنزین در جایگاه‌های سوخت
20 اسفند 1400 - 16:44
3
رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌های بین‌راهی کشور گفت: بنزین با درجه ۹۰ تا ۱۰۰ درجه به مخازن وارد می‌شود‌
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

 بنزین با درجه ۹۰ تا ۱۰۰ درجه به مخازن وارد می‌شود‌

مهندس جبار رمضانی ؛ رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌های بین‌راهی کشور گفت: بنزین گرم مستقیماً از پالایشگاه به جایگاه‌های عرضه سوخت منتقل می‌شود که به علت دمای بالا بخار شده و جایگاه داران باید جرائم نجومی را نیز برای تبخیر بنزین پرداخت کنند.

مهندس جبار رمضانی ؛ در حاشیه بازدید از مجتمع‌های خدماتی رفاهی شرق استان تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار اظهار داشت: وزارت اقتصاد و دارایی در یازدهم اسفندماه سال جاری مصوبه‌ای را نظر به اینکه هیئت مقررات زدایی مرجع قانون‌گذاری نیست، برخلاف قانون مصوب مجلس ابلاغ کرده تا بتواند نسبت به ایجاد یا اصلاح یا تغییر قانون اقدام کند و بدون در نظر گرفتن اعتراضات مکتوب، مکرر و شفاهی این کانون و بدون کار کارشناسی مصوبات مجلس را زیر سؤال بردند.

وی بیان کرد: تغییر مرجع و اصلاح قانون مربوط به مجلس شورایی اسلامی بوده و این مورد ده‌ها سال پیش در مجلس شورای اسلامی تائید و تصویب شده است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور افزود: بر اساس قانون مصوب شورای اسلامی مرجع صدور مجوز برای مجتمع‌ها خدماتی رفاهی بین‌راهی که دارای عناصر متعددی ازجمله جایگاه‌ها سوخت بنزین، نفت گاز ،سی ان جی ، ال پی جی ، معاینه فنی ، خدمات خودرویی مکانیکی، کارواش، مساجد، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، سوپر مارکت، اغذیه‌فروشی ، تالار پذیرایی، نانوایی، پارکینگ، تیر پارک، پایگاه‌ها امداد جاده‌ای و  پایگاه‌های انتظامی و راهور و غیره برعهده اداره راهداری است.

رمضانی تأکید کرد: تفاهم‌نامه‌ها متعدد سازمان راهداری با سایر دستگاه‌ها، با رعایت سایر قوانین ازجمله قوانین ایمنی راه‌ها، راه‌آهن، حفظ حریم‌ها و لحاظ کردن فاصله قانونی احداث مجتمع‌ها بین‌راهی آزاد راه بوده است.

وی تصریح کرد: محدوده قانونی برای احداث مراکز سوخت ۲۰ کیلومتر در بزرگراه‌ها و ۳۰ و ۴۰ کیلومتر در جاده‌های اصلی و بین‌شهری است و احداث رمپ‌ها ورودی و خروجی مجتمع‌ها بین‌راهی که هزینه هنگفتی متحمل سرمایه‌گذاران می‌کند را نیز سازمان راهداری احداث و هزینه آن را پرداخت می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور گفت: رعایت محدوده فاصله یک‌صد متر بعد از حریم راه‌ها در تمام جاده‌هایی که وزارت راه و شهرسازی احداث می‌کند و هرگونه ساخت‌وساز فقط با اخذ مجوز از سازمان راهداری امکان‌پذیر بوده و از وظایف این سازمان است‌.

رمضانی با بیان اینکه به‌زودی مجتمع‌ها زیادی تعطیل خواهند شد ابراز داشت: پروانه بهره‌برداری این مراکز به‌صورت یک تا پنج ساله توسط سازمان راهداری تمدید می‌شود و با این مصوبه پس از واگذاری به وزارت میراث فرهنگی مشکلات پیش روی این قشر بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: برخی از مجتمع‌ها بین‌راهی با محوریت خاص احداث‌شده و هیچ عناصری که به میراث فرهنگی ارتباط داشته باشند را دارا نیستند و حمایت‌ها ایجاد رمپ‌ها، ترمیم و آسفالت‌ریزی محوطه و رمپ‌ها که هزینه‌ها سنگینی برای مجتمع داران در بر دارد با این مصوبه باری اضافه بر جایگاه داران می‌شود و انتظار ما را وزارت میراث فرهنگی برآورده نخواهد کرد.

وی در زمینه نوسانات سال‌ها اخیر و روند سوخت‌رسانی بیان کرد: سال آینده ۵۷ درصد به حقوق کارکنان اضافه و پرداخت آن از سوی صاحبان مشاغل به کارکنان مصوب شده و جایگاه‌ها در کنار سایر هزینه‌ها انشعابات ازجمله برق، آب، گاز، مالیات، ارزش‌افزوده، بیمه، هزینه‌ها جاری سرسام‌آور، قطعات جایگاه‌ها، آسفالت، محوطه جایگاه، هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌ها خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور، افزود: متأسفانه افزایش کارمزد جایگاه‌ها هیچ‌وقت با هزینه اضافه‌شده برای جایگاه داران‌ همخوانی ندارد و در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد جایگاه‌ها در حال ورشکستگی کامل هستند و چنانچه اقدامات مؤثری برای افزایش نرخ کارمزد و همسان‌سازی کارمزد نفت و گاز صورت نگیرد مشکلات عدیده‌ای به همراه خواهد آورد.

رمضانی ادامه داد: اگر اقدامات مؤثری برای افزایش نرخ کارمزد و همسان‌سازی از سوی دست‌اندرکاران مربوطه انجام نپذیرد به تعطیلی ناخواسته جایگاه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی منجر خواهد شد و این با توجه به هزینه‌ها سنگین در سال آینده دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مجتمع‌ها بین‌راهی و جایگاه‌ها سوخت شغلی خاص و با هزینه‌ها سرسام‌آوری احداث می‌شوند در این زمینه فاصله قانونی برای احداث مصوب و ابلاغ گردیده و افزایش جایگاه‌ها سوخت و مجتمع‌ها بین‌راهی بدون رعایت این فاصله منجر به ورشکستگی جایگاه‌ها و مجتمع‌ها بسیاری خواهد شد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌ها خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور، عنوان کرد: در حال حاضر درآمد چندانی از فروش فراورده‌های نفتی نداریم و بعضاً نبود ساعت‌ها نفت گاز در جایگاه‌ها هم مشکلاتی برای جایگاه‌ها به وجود آورده که این موضوع هم مشکلاتی برای خدمات‌دهی و درآمدزایی به وجود می‌آورد.

وی در زمینه معضل برند سازی در این صنعت، گفت: برند سازی یعنی کیفیت برتر که  در دنیا مرسوم است، و شرکتی برند می‌شود که از صفر تا صد تولیدات و توزیع را به خوبی انجام دهد و در خارج از ایران شرکت‌های دارای برند با عرضه محصول خود رقابت می‌کنند. رمضانی افزود: اما در کشور ما فرق جایگاه‌ها صاحب نشان برند و بدون برند فقط یک برچسب و آن‌هم نشانی شرکت است و برند بودن و نبودن آن نیز هیچ‌گونه تفاوتی برای عموم مردم و مصرف‌کننده‌ها ندارد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌ها خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور، ادامه داد: این شرکت‌ها فقط به بهانه همین نشان، به ازای هر لیتر ۱۰ تومان و به مقدار فروش جایگاه‌های تحت پوشش خود پورسانت دریافت کرده و تنها مزیت آن برای صاحبانشان شرکت‌های کاغذی و دفاتر لوکس در شمال تهران است.

رمضانی اذعان کرد: بارها دیده‌شده که بنزین در تانکرهای سوخت ۳۰ هزار لیتری ارسال و در جایگاه‌ها با نظارت شرکت نفت تخلیه و عرضه می‌شوند اما به علت اینکه بار ارسالی با دمای بالا و گرمای بیش‌ازحد مجاز به مقصد رسیده بخار می‌شود.

وی اضافه کرد: این سوختی که صورت مستقیم به جایگاه‌ها ارسال شده نیز کسری داشته و موجب ضرر و زیان و حتی اعمال جرائم سنگین بر جایگاه داران می‌شود و این جرائم نیز با نرخ فوب خلیج‌فارس برای جایگاه داران در نظر گرفته می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌ها خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور، تصریح کرد: بنزین باید بعد از تولید حداقل ۷۲ ساعت در مخازن پالایشگاه‌ها دپو و خنک و بعد از آن به سوی جایگاه‌های عرضه سوخت ارسال شود تا بخار بنزین از آن جدا شود و امروز بنزین با درجه ۹۰ تا ۱۰۰ درجه به مخازن جایگاه‌های سوخت وارد شده و بلافاصله سوخت‌گیری توسط مردم انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: استاندارد تخلیه بنزین باید ۶۰ درجه گرما داشته باشد اما بنزین با دمای زیاد وارد مخازن می‌شود که این باعث ضرر و زیان زیادی به جایگاه دار و حتی مردم می‌شود.

رمضانی افزود: تبخیر بنزین ۴/۵لیتر در ۱۰ هزار لیتر برای بنزین‌ با کیفیت و با رعایت موازین و توقف در انبارهای شرکت نفت در سال‌های دور توسط شرکت نفت تعیین شده است.

وی ادامه داد: اما امروز و با توجه به اینکه بنزین داخل کشور تولید می‌شود، علاوه بر کیفیت پایین و عدم رعایت فرآیند لازم برای حمل و ارسال به جایگاه‌ها تبخیر آن در جایگاه‌ها غالباً دو برابر تبخیر ۴/۵در ۱۰ هزار  است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن صنفی مجتمع‌ها خدماتی رفاهی بین‌راهی کشور در پایان با بیان اینکه این بخار بنزین از تانکر حمل سوخت تا مخزن جایگاه داران و باک بنزین مردم ادامه دارد خاطرنشان کرد: با این تفاسیر جایگاه داران علاوه بر پرداخت پول بنزین پرداخت شده، باید جرائم نجومی را نیز برای تبخیر بنزین پرداخت کنند که این ظلم به جایگاه دار است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.