پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ Thursday, 21 November , 2024 ساعت ×
 
سی ان جی گران نمی شود
29 تیر 1401 - 21:22
11
محسن جوهری ، عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور اعلام داشت آن‌گونه که اعضای انجمن صنفی سی ان جی کشور اعلام کرده‌اند، افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سی ان جی باعث افزایش قیمت این سوخت برای مصرف‌کننده‌ها نمی‌شود و دولت این مابه‌التفاوت را پرداخت خواهد کرد.
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

قیمت سوخت سی‌‎ان‌جی تغییر نمی‌کند

محسن جوهری ، عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه سوخت سی ان جی از لحاظ استراتژیک برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: ایران با توجه به اینکه ۱۸ درصد از ذخایر گازی اثبات شده دنیا و شبکه گسترده گاز را دارد، استفاده از سی ان جی برای کشور یک مزیت است.

آن‌گونه که اعضای انجمن صنفی سی ان جی کشور اعلام کرده‌اند، افزایش حق‌العمل جایگاه‌های سی ان جی باعث افزایش قیمت این سوخت برای مصرف‌کننده‌ها نمی‌شود و دولت این مابه‌التفاوت را پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس افزایش سهم سی ان جی را مصوب کرده، اما اقدامات دولت قبل نتوانست مصرف این سوخت را افزایش دهد.

جوهری با اشاره به مشکلات در بخش تقاضای سی ان جی گفت: مالک خودروی ۲ گانه سوز با محدودیت فضای صندوق عقب، وزن خودرو و راندمان و نگهداری خودرو مواجه هستند.

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: با توجه به این مشکلات، جذابیت قیمتی باید به نحوی باشد که مردم از سی ان جی به جای بنزین استفاده کنند در حالی که اکنون نیمی از این ظرفیت خالی است.

وی با بیان اینکه در بخش تقاضا سیاست‌گذاری خوبی توسط دولت انجام نشده است، ادامه داد: به جز اوایل دهه ۸۰، در سایر مواقع حمایتی از مالکان گازسوز نشد و تعداد خودروهای گازسوز در کشور ثابت باشد.

جوهری تاکید کرد: خودروسازان نیز در سال‌های گذشته در تولید خودروهای دو گانه سوز کوتاهی داشتند. در آخرین قرارداد ایران خودرو و وزارت نفت تولید ۴۵ هزار خودروی دو گانه سوز به امضا رسید، اما در طرح‌های ایران خودرو فروش خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد.

به گفته عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور، ممنوعیت واردات خودروهای دوگانه‌سوز خارجی نیز در سال‌های اخیر وجود داشته است.

وی عدم ساماندهی خودروهای دوگانه‌سوز در کشور مشکل دیگری دانست و اضافه کرد: خودروهای دوگانه‌سوز ۲ نوع است که شامل کارخانه‌ای و کارگاهی است، اما در دو دهه گذشته بازرسی دوره‌ای انجام نشده و اکنون این حوادث بیشتر شده است.

جوهری ادامه داد: یکی از راهکارها هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی بود و اگرچه مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته اما این کار انجام نشده است.هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی باید تا پایان سال ۹۸ انجام می‌شد، اما متأسفانه چون اهداف دیگری به این طرح اضافه شد، طرح به نتیجه نرسید.

سی ان جی گران نمی شود

جوهری اظهار کرد: متأسفانه باور غلط سود ده بودن جایگاه‌های سوخت سی‌‎ان‌جی توسط مسئولان دولتی باعث شده که از حدود ۲۶۰۰ جایگاه سی‌‎ان‌جی در کشور تنها ۱۴۰ جایگاه بخش خصوصی در این بخش شکل گیرد که این امر حاکی از عدم استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه است.

به گفته عضو انجمن سی‌‎ان‌جی امسال هم همانند سال‌های گذشته با توجه به آنالیز کارشناسی شده انجمن صنفی سی‌‎ان‌جی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان جهت برآورد افزایش قیمت کارشناسی توجه این شده و ۴۵ درصد افزایش آن هم با احتساب مالیات بر ارزش افزوده که حدود ۴۱ درصد می‌شود حاکی از آن است که به درستی در این زمینه کارشناسی نشده چرا که با توجه به افزایش حقوق و دستمزدها و همچنین افزایش ۱۵۰ درصدی روغن‌های داخلی و قیمت قطعات بسیاری از جایگاه‌داران بخش خصوصی در حوزه سی‌‎ان‌جی در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند.

او می‌گوید: پیش از این مقرر شده بود که یک میلیون و چهارصد خودرو به سوخت سی‌‎ان‌جی متصل شوند و خودروهای بخش خصوصی هم در این زمینه ورود پیدا کنند که متأسفانه هیچ خبری در این خصوص نشده است.

برخی عنوان می‌کنند که یکی از دلایل عدم استقبال سرمایه‌گذاران قطعی‌های مکرر جایگاه سی‌‎ان‌جی است که باید گفت سبد سوخت دل کشور متنوع است و دو سال گذشته هیچ قطعی گاز سی‌‎ان‌جی در این فصل نداشته‌ایم و عدم استقلال به دلیل آن است که در حوزه متولی دولتی ضعیف است.

ایران هم اکنون ۱۸ درصد از ذخایر گازی را دارد و سهم سی‌‎ان‌جی در این بخش ۳ درصد است.

کاهش خطر واردات بنزین با افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: اولویت اصلی که ارتقا ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز است که فراموش شده و در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار داشت طرح اجرایی شود.

وی تاکید کرد: جمع‌آوری دوربین‌های پلاک خوان اشتباه بود، زیرا می‌توانست خودروهای قدیمی را شناسایی کرده به مراکز فنی ارجاع دهد و ارتقای کیفیت خودرو را به دنبال داشته باشد.

جوهری با بیان اینکه مصرف سی‌ان‌جی تنها ۳ درصد مصرف کشور است، گفت: سبد سوخت در کشور متنوع است و می‌توان در زمستان عرضه سی‌ان‌جی را محدود کرد.عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: با افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت و با توجه به افزایش مصرف بنزین، می‌توان از واردات بنزین جلوگیری کرد.

جایگاه‌های سی‌ان‌جی با ۴۴ درصد ظرفیت کار می‌کنند

احسان جان محمدی، عضو دیگر انجمن صنفی سی ان جی کشور با تاکید بر اینکه در کشور ۲۶۰۰ جایگاه سی ان جی فعال است، گفت: روزانه می‌توانند روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب عرضه سی ان جی داشته باشند، اما اکنون با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: سی ان جی پر سودترین سرمایه گذاری صنعت در کشور بوده است.

جان محمدی ادامه داد: با توجه به حق‌العمل جایگاه‌های سی ان جی، ۶ سال است که افزایش این حق‌العمل به میزان بررسی‌ها نیست و باعث ایجاد زیان انباشته در جایگاه‌های سی ان جی شده است.

عضو انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: در ۳ سال گذشته کارگروهی باید هزینه جایگاه‌ها را ارزیابی کرده و حق‌العمل را تعیین کنند. اولین بار در سال ۹۹ اتفاق افتاد و ۸۰ درصد از حق‌العمل مصوب پرداخت شد.

وی گفت: سال گذشته نیز تنها ۲۵ درصد افزایش اتفاق افتاد. امسال نیز پیشنهاد برای افزایش ۱۰۰ درصدی حق‌العمل جایگاه‌ها مطرح شده بود که افزایش ۴۵ درصدی انجام شد.

به گفته جان محمدی این افزایش برای جایگاه‌های سی ان جی و بنزین خواهد بود.

عضو دیگر انجمن صنفی سی ان جی کشور با تاکید بر زیان انباشته جایگاه‌های سی ان جی گفت: این افزایش حق‌العمل قرار نیست توسط مصرف‌کننده‌ها پرداخت شود و از محل بودجه دولت تامین خواهد شد.وی با اشاره به اینکه مصرف سی ان جی در کشور در سال گذشته به ۲۵ میلیون مترمکعب در روز رسید، افزود: امسال این میزان کاهش داشته و به حدود ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است .


گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.