آخرین وضعیت ساخت پترو پالایشگاه شهید سلیمانی
صادرات ۵ کشتی فرآورده نفتی در دو ماه نخست امسال
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در خصوص آخرین وضعیت احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی گفت: درحال دریافت مجوز شورای اقتصاد هستیم، مطالعات مکانیابی آن نیز انجام شد و در مراحل بعد باید مشارکت نامه آن شکل گیرد و شرکت تشکیل شود.
مهندس جلیل سالاری ، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: امروزه امکان عرضه و صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تأمین تجهیزات صنایع پالایشی در خارج از مرزهای کشور فراهم شده و در این زمینه اقدامهای مؤثری انجام شده که بهتدریج اطلاعرسانی خواهد شد.
وی افزود: لازم است با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از دانش فنی شرکتهای داخلی، علاوه بر توسعه داخلی، در حوزه برونمرزی نیز ورود کنیم.
سالاری با بیان اینکه “سهامداران پالایشگاهها به دنبال تقسیم سود بین خود هستند”، گفت: در برنامهای که در دولت درحال پیگیری هستیم، تلاش میکنیم که پالایشگاهها را ملزم به تخصیص بخشی از سود سهام خود برای توسعه و افزایش ارتقای کمی و کیفی تولیدات کنیم.
معاون وزیر نفت یکی از چالشهای شرکتهای پالایشی را بحث کاهش نفت کوره به زیر ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: لازم است استانداردهای تولید نفت کوره به استانداردهای جهانی ارتقا یابد که پالایشگاه بندرعباس در این حوزه پیشگام بوده، عمده دانش فنی آن نیز بومی شده و در ماههای آینده نیز آیین امضای قرارداد و مناقصه EPC آن برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: در سیاست اصل ۴۴ نیز آمده که دولت میتواند ۲۰ درصد ظرفیت تولید را برعهده بگیرد و شرکت ملی پالایش و پخش نیز بر اساس تجارب گذشته به این نتیجه رسید که به این طرحها ورود کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در خصوص آخرین وضعیت احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی گفت: درحال دریافت مجوز شورای اقتصاد هستیم، مطالعات مکانیابی آن نیز انجام شد و در مراحل بعد باید مشارکت نامه آن شکل گیرد و شرکت تشکیل و اساسنامه تدوین شود و به موازات آن فرایند مناقصه انجام شود.
وی افزود: امیدواریم این طرح بهعنوان یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی شکل بگیرد و ما عمده اقدامها را انجام دادیم و برای دریافت دیگر مجوزها بهصورت فشرده در تلاش هستیم تا کار اجرایی آن آغاز شود.
سالاری درباره ظرفیت صنعت پالایش کشور گفت: ظرفیت پالایشی کشور هماکنون بهطور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است و روزانه بهطور میانگین ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور تولید میشود.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی نگاه ما این است که به حوزه برونمرزی نیز ورود کنیم، افزود: تبدیل نفت خام به فرآورده با توجه به قیمت، ایجاد ارزش افزوده بالایی دارد و هم بازار داخلی و هم بازار خارجی مدنظر ماست.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه “در حوزه انرژی نیاز است با کشورهای آمریکای لاتین وارد همکاریهایی شویم تا ظرفیتها و تبادل دانش فنی و نیروی انسانی اتفاق بیفتد”، گفت: در سفر اخیر به ونزوئلا نیز در حوزه انرژی تفاهمهایی شکل گرفت.
وی افزود: این ظرفیت در کشور وجود دارد که در حوزه بینالملل در زمینه شرکتهای پیمانکاری، تأمینکنندگان تجهیزات و مطالعات مهندسی ورود کنیم؛ توافقهایی نیز انجام و مقرر شده است که در این زمینه کارگروهی شکل گیرد.
سالاری درباره مقدار تولید نفت کوره کم سولفور در کشور گفت: نفت کوره کم سولفور بر اساس نیاز کشور در پالایشگاه شازند تولید میشود و در پالایشگاه بندرعباس نیز طرح تولید آن اجرایی خواهد شد که هم خوراک بانکرینگ و هم کشتیرانی خواهد بود.
وی همچنین درباره توسعه حوزه بانکرینگ در کشور اذعان داشت: اگر بخواهیم حوزه بانکرینگ را توسعه بدهیم، باید ابتدا زیرساختهای آن را در یک بسته توسعه دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه خلیج فارس حضور داشته باشیم و لازم است این حوزه نیز به جایگاه واقعی خود برسد.
وی درباره قیمت بنزین صادراتی در سالهای گذشته گفت: حضور در بازار فرآورده با توجه به عرضه و تقاضا شکل میگیرد؛ یکی از چالشهای ما با اقدامهای دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی بود؛ جرا که دولت قبل از سال ۹۲، ساخت مخزن را ممنوع اعلام کرده بود.
وی افزود: پالایشگاهها فقط ۷ تا ۱۰ روز ظرفیت ذخیرهسازی دارند و در زمان تولید، پالایشگاهها دچار مشکل میشدند و این حجم وارد بازار میشد و به تناسب این شرایط، شما نمیتوانید فرآورده را با قیمت واقعی عرضه کنید.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: اگر به صورتهای مالی پالایشگاهها در سال ۹۹ مراجعه کنید، قیمت نفتا با بنزین ۲۰ تا ۲۵ دلار اختلاف دارد اما قیمت بنزین صادراتی ما در برخی مواقع از نفتا هم پایین تر بوده به طوری که بنزین صادراتی را ۴۰۸۹ تومان می فروختیم در حالی که نفتا در همان زمان ۶۳۳۳ تومان بود.
سالاری درباره وضع صادرات فرآورده در کشور گفت: بازار را با توجه به تقاضا شکل میدهیم در دو ماه نخست سال، پنج کشتی صادرات فرآورده داشتیم، بنابراین مقدار صادرات، با توجه به نیاز و رقابت قیمتی اتفاق خواهد افتاد، ضمن اینکه شرایط بازار را با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور میتوانیم در حوزه ترانزیت و سوآپ نیز فراهم کنیم.
وی افزود: در حوزه سوآپ اکنون ظرفیت خوبی فراهم شده است که سبب استمرار ذخیرهسازی در بخش شمالی کشور خواهد شد.
معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص “احتمال افزایش قیمت سوخت هواپیما” گفت: سوخت هواپیما به مقدار کافی تولید میشود و زمینه صادرات آن نیز فراهم است، صادرات آن به موازات تأمین سوخت داخلی در حال انجام است و با توجه به نیاز داخل کشور تولید میشود.
سالاری با تأکید بر اینکه چالشی در زمینه تولید سوخت هواپیما نداریم و قیمتها نیز تغییری نخواهد کرد، افزود: هماکنون امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین در خصوص کیفیت بنزین داخلی گفت: کیفیت بنزین داخلی بر اساس استاندار ملی است، در این زمینه تابع استاندار هستیم و دستگاههای نظارتی نیز روی کیفیت بنزین نظارت دارند.
ثبت دیدگاه