زنگ خطر جایگاههای گاز خودرو به صدا در آمد
جایگاهداران گاز فشرده طبیعی در نامه به رئیس جمهور، وضعیت بحرانی جایگاهداران را گوشرد کرده و اعلام کردند که در خطر ورشکستگی قرار دارند.
جایگاهداران گاز فشرده طبیعی CNG در نامه به رئیس جمهور نوشتند که زنگ وضعیت بحرانی جایگاهداران به صدا در آمده است.جایگاهداران CNG برای نجات صنعت گاز و همچنین خطر ورشکستگی به رئیس جمهور نامه نوشتند. آنها نسبت به خطر تعطیلی گسترده جایگاههای CNG در آینده نزدیک به مسعود پزشکیان هشدار دادهاند.
حمید سراوند ، رئیس کارگروه انجمن صنفی کارفرمایی CNG و صنایع وابسته استان تهران در این مورد گفت: جمعی از جایگاهداران CNG کشور با راهاندازی کارزاری رسمی، نسبت به خطر تعطیلی گسترده جایگاههای CNG در آینده نزدیک هشدار دادند. کارزاری هم خطاب به مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، تنظیم شده و بر وضعیت بحرانی این صنعت ملی تاکید دارد. او در ادامه گفت: بیتوجهی به وضعیت مالی جایگاهها، عدم اجرای مصوبات قانونی، تأخیر در تسویه مطالبات و نبود حمایت برای نوسازی تجهیزات، صنعت CNG را به مرز فروپاشی رسانده است. این شرایط نهتنها اشتغال هزاران نفر را تهدید میکند، بلکه افزایش مصرف بنزین، تشدید آلودگی هوا و فشار مضاعف بر بودجه عمومی کشور را به دنبال دارد.سراوند به اهمیت CNG در رفع ناترازی بنزین عنوان کرد: ایران با مصرف روزانه ۱۲۴ میلیون لیتر بنزین، با ناترازی قابلتوجهی در تأمین این سوخت مواجه است و بخش عمده نیاز بنزین از طریق واردات تأمین میشود. صنعت CNG با مصرف روزانه حدود ۱۹ میلیون مترمکعب، جایگزین حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز میشود. این امر وابستگی به واردات بنزین را کاهش داده، از خروج ارز جلوگیری میکند و فشار بر بودجه عمومی را کم میکند.
با توجه به ظرفیت ۴۵ درصدی بلااستفاده جایگاههای CNG، تقویت این صنعت میتواند مصرف بنزین را تا ۱۰ میلیون لیتر دیگر در روز کاهش دهد، که گامی مؤثر در رفع ناترازی بنزین، کاهش هزینههای ملی و حرکت بهسوی خودکفایی انرژی است.این فعال صنفی با اشاره به مطالبات کلیدی جایگاهداران بیان کرد: اجرای کامل مصوبه افزایش ۷۰ درصدی کارمزد سال ۱۴۰۳، تعیین و ابلاغ فوری کارمزد متناسب سال ۱۴۰۴ با در نظر گرفتن تورم و هزینههای عملیاتی، تسویه تمامی مطالبات معوق جایگاهداران، ارائه تسهیلات کمبهره برای نوسازی تجهیزات فرسوده و تضمین تأمین پایدار برق و گاز برای جایگاهها از مطالبات جدی ما است.سراوند همچنین به سایر مشکلات جایگاهداران CNG اشاره و بیان کرد: تجهیزات جایگاهها اغلب بیش از یک دهه عمر دارند و هزینههای تعمیر و نگهداری به دلیل فرسودگی و کمبود قطعات یدکی استاندارد، سرسامآور است، افت مصرف روزانه CNG از ۲۳.۵ میلیون به ۱۹ میلیون مترمکعب به دلیل افزایش قیمتها و نبود تبلیغات برای ترویج این سوخت پاک، جایگاهها را با ظرفیت بلااستفاده مواجه کرده است. قطعیهای مکرر برق و گاز در واقع ناپایداری در تأمین انرژی مورد نیاز جایگاهها، بهویژه در فصول سرد، باعث اختلال در خدماترسانی و نارضایتی مشتریان شده است.از طرفی نبود نظارت کافی بر استانداردها و عدم اجرای بازرسیهای منظم و استانداردسازی مخازن خودرو ها، ایمنی جایگاهها را به خطر انداخته و هزینههای اضافی به جایگاهداران تحمیل کرده است.
فشارهای مالیاتی و بیمهای نیز جز مشکلات دیرینه است. جایگاهداران با مالیات بر ارزش افزوده کارمزد و هزینههای بالای بیمه تأمین اجتماعی کارکنان مواجهاند که با درآمدهای فعلی آنها تناسبی ندارد.سراوند، رئیس کارگروه انجمن صنفی کارفرمایی CNG و صنایع وابسته استان تهران، اظهارکرد: حفظ صنعت CNG به معنای صیانت از اشتغال، کاهش وابستگی به بنزین و گامی بزرگ در مسیر توسعه پایدار است.
فریاد بیصدای جایگاهداران CNG ؛ کارزاری برای نجات انرژی پاک
در عین حال حامد خلیلی، نایبرئیس انجمن صنفی کارفرمایی CNG و صنایع وابسته استان تهران معتقد است در شرایطی که کشور با چالشهای اقتصادی و زیستمحیطی مواجه است، صنعت CNG بهعنوان یکی از پایههای اصلی سوخت پاک، در آستانه تعطیلی گسترده قرار دارد. خلیلی ضمن حمایت از راهاندازی کارزار رسمی حمایت از جایگاهداران، نسبت به بیتوجهی دولت به این بحران هشدار داد. به گفته او، جایگاهداران CNG با وجود مشکلات فراوان، همچنان در خط مقدم تأمین سوخت پاک ایستادهاند، اما ادامه این مسیر بدون حمایت دولت ممکن نیست.»«عدم اجرای مصوبه افزایش کارمزد و بلاتکلیفی نرخ کارمزد سال ۱۴۰۴، تأخیرهای مکرر در پرداخت مطالبات و نبود تسهیلات برای نوسازی تجهیزات، جایگاهداران را به نقطهای رسانده که تعطیلی گسترده تنها گزینه پیش رو است.»او بیان کرد: چنانچه این روند، ادامه داشته باشد بهزودی بسیاری از جایگاهها تعطیل خواهند شد؛ اتفاقی که نهتنها صنعت CNG را تهدید میکند، بلکه باعث افزایش مصرف بنزین، تشدید آلودگی هوا و بیکاری هزاران نفر خواهد شد.»
خلیلی در پایان تأکید کرد: «این کارزار صرفاً یک اعتراض صنفی نیست؛ بلکه تلاشی برای حفظ سرمایه ملی در بخش انرژی پاک است که امیدواریم مسئولان صدای ما را بشنوند.
صنعت CNG در لبه پرتگاه ؛ مطالبهای ملی در قالب یک کارزار
احمد دلیر، یکی از فعالان این حوزه و مالک یکی از بهترین جایگاه های کشور با اشاره به شرایط بحرانی حاکم بر جایگاهها گفت: در پی گسترش مشکلات ساختاری و مالی در جایگاههای عرضه سوخت CNG، جایگاهداران سراسر کشور با راهاندازی کارزاری ملی، از رئیسجمهور درخواست کردند هرچه سریعتر برای نجات این بخش از زیرساخت حیاتی انرژی کشور اقدام کند.او ادامه داد: صنعت CNG یکی از دستاوردهای مهم کشور در حوزه انرژی پاک و کاهش وابستگی به بنزین است، اما امروز در غیاب حمایتهای لازم، در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است.به گفته وی، تأخیر در پرداخت مطالبات، عدم تعیین کارمزد سال جدید، فرسودگی تجهیزات و نبود برنامهای برای تأمین پایدار برق و گاز، از مهمترین عواملی هستند که فعالان این صنعت را با خطر تعطیلی گسترده مواجه کردهاند.دلیر با بیان اینکه این کارزار صرفاً یک اعتراض صنفی نیست، بلکه تلاشی برای حفظ سرمایهگذاری ملی در بخش انرژی پاک است، امیدواریم تا صدای این صنعت به گوش تصمیمگیران اصلی برسد.
مهمترین مشکل جایگاههای گاز فشرده این است که به خاطر ارزان بودن بنزین،کسی رغبت به استفاده از گاز نمیکند، از طرفی خودروهای پایه گاز سوز کمتر تولید میشود، از طرفی دولت طلب پیمانکاران تبدیل خودروها از بنزینی به دو گانه را نداده و اکثر کارگاهها تعطیل شدند.اگر کسب و کار جایگاههای گاز رونق گیرد،نیازی به حمایت دولت هم ندارند،اما به خاطر بی میلی رانندگان به گاز و استفاده از بنزین ارزان به جای گاز، تقاضا در این صنف را به شدت کاهش داده است.از طرفی دولت باید با وضع عوارض بر خودروهای آلاینده،از خودروهای گاز سوز یا برقی حمایت کند. هرچه تعداد خودرو بقی یا گازی بیشتر شود،تقاضای بنزین و گاطوئیل کمتر میشود، البته مهمترین ابزار در این زمینه قیمت نسبی این حاملهای انرژی است. #جایگاه_سی_ان_جی#ناترازی_انرژی#خودرو_گازسوز#آلودگی_هوا
با تشکر از فارس / گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
ثبت دیدگاه