یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
 
هیچ مشکلی در تامین تراشه کارت سوخت وجود ندارد
20 تیر 1402 - 16:16
3
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: کارت بانکی جایگزین کارت سوخت می‌ شود یا نه؟
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

کارت بانکی جایگزین کارت سوخت می‌ شود یا نه؟ | هیچ مشکلی در تامین تراشه کارت سوخت وجود ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص جایگزینی کارت های بانکی با کارت های سوخت فعلی گفت: اگر قرار باشد این طرح پیاده سازی شود جزئیات آن هم منتشر خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که هیچ مشکلی در تامین تراشه کارت سوخت نداریم و فرآیند صدور کارت سوخت بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

قبل از خبر جمع آوری کارت سوخت آزاد نه تنها هر جایگاه بلکه هر سکو یک کارت آزاد سوخت داشت اما به مرور این کارت ها در حال جمع آوری هستند و الان بیشتر سکوها کارت آزاد ندارند و تقریبا هر جایگاه تنها یک کارت دارد. این محدودیت‌ها در عرضه کارت سوخت آزاد جایگاه در حالی است که برخی از مردم به دلایل مختلف کارت سوخت ندارند و از فرآیند صدور کارت المثنی نیز گلایه‌مندند و می‌گویند که این کارت‌ها در فرایندی دو تا شش ماه به دستشان می رسد.

یکی از شهروندان در تماس با خبرنگار ما گفت که هنگام استفاده از کارت سوخت متوجه شده که کارتش پیام خطا داده و در مراجعه به پلیس+۱۰ برای صدور کارت المثنی متوجه شده درخواستش از قبل در سیستم ثبت شده و کارمندان این اداره گفته‌اند که احتمالا همکارانشان پلاک او را اشتباه ثبت کرده و باعث شده‌اند که کارتش بسوزد و کارت المثنی جدید ۴ ماه دیگر به دست خواهد رسید. برخی هم که تازه سند خودرویشان را به نام زده اند از تاخیر در صدور کارت سوخت گله‌مندند.

یکی دیگر از همشهریان هم در این باره گفت: چند وقت پیش  کارت سوختش را گم کرده و تقاضای کارت المثنی کرده است اما خوشبختانه کارتش را بعد از مدتی پیدا کرد اما پلیس+۱۰ اعلام کرده است که کارت اصلی را سوزانده و کارت جدید هم ۶ ماه دیگر صادر می شود.

دلایل مختلفی برای تاخیر طولانی مدت در روند صدور کارت المثنی مطرح می شود؛ به عنوان مثال گفته می شود تراشه های کارت‌های سوخت وارداتی هستند و تحریم ها موجب شده تا واردات آنها به سختی انجام شود. آنچه روشن است که سه مرکز باید در این زمینه پاسخگوی مردم باشند؛ دفاتر پلیس +۱۰ ، شرکت نفت و پست. اما هر کدام از مراکز کارها بعضا دیگری را ماهم تاخیر در صدور کارت های سوخت المثنی اعلام می کند. به عنوان مثال گاهی دلیل تاخیر در تحویل کارت سوخت، مربوط به وجود مشکل سیستمی است. دفاتر پلیس+۱۰، مقصر قطع سراسری و وجود مشکل در سیستم را شرکت نفت می دانند؛ شرکت نفت و پست هم از وجود مشکل در سیستم ناجا خبر می دهند.

مهندس علی اکبر نژادعلی ، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ؛ با رد تاخیر در صدور کارت المثنی گفت: به هیچ عنوان تاخیری در صدور کارت های سوخت المثنی آن هم ۴ ماهه یا ۶ ماهه وجود ندارد و حداکثر زمان صدور کارت از سوی این شرکت ۳۰ روزه است.  در همان هفته‌های اول صدور کارت انجام می شود اما زمانی که به پست می رود کمی طول می کشد. چرا که ممکن است پست دو تا سه نوبت به درب منزل افراد مراجعه کند و اگر فرد در منزل نباشد به باجه معطله برگشت داده می شود. لذا افراد باید به اداره پست مراجعه کنند و کارت خود را دریافت کنند. ما چندین اپلیکیشن موبایلی هم تدوین و اطلاع رسانی کردیم که مشخص می کند صدور کارت در چه مرحله ای قرار دارد. لذا اطلاع رسانی از جانب شرکت ما به نحو احسن انجام شده است.

نژادعلی در خصوص مشکلات تحریم تراشه‌های کارت سوخت هم افزود: هیچ مشکلی در تامین تراشه کارت سوخت نداریم و فرآیند صدور کارت بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

البته با توجه به صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن تحویل دهندگان انداخت بلکه گاهی مشکلاتی هم از سوی تحویل گیرندگان وجود دارد که موجب می شود تا کارت المثنی دیر به دست شان برسد. به عنوان مثال آدرس­‌های اشتباهی که افراد ثبت می­‌کنند، دلیل دیگر دیر رسیدن یا نرسیدن کارت سوخت است. اگر کارت سوخت از پست تحویل گرفته نشود کارت به شرکت پخش فرآورده‌­های نفتی برگشت می‌خورد.

حرف‌هایی که زده می شود خام است

گفته می‌شود توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی به‌زودی در پایتخت آغاز خواهد شد. نژادعلی در خصوص جایگزینی کارت های بانکی با کارت های سوخت فعلی گفت: اگر قرار باشد این طرح پیاده سازی شود جزئیات آن هم منتشر خواهد شد اما فعلا این طرح حتی در مرحله مطالعات هم نیست. هر طرحی برای پیاده سازی مراحل مختلف خودش را طی می کند اما فعلا کاری انجام نشده که بخواهیم در مورد آن چیزی بگویم. در حوزه های نرم افزاری و در حوزه‌های استفاده از تکنولوژی فناوری نیاز به توسعه و گسترش وجود دارد، در نتیجه گروه های توسعه نرم افزار و گروه های توسعه فرآیندی باید راهکارهای ویژه و مناسبی را به عنوان راهکارهای توسعه ای ببینند تا بتوانند فرایند کاری خود را گسترش دهند. درباره طرح جایگزینی کارت بانکی با کارت سوخت نیز این موضوع مطرح است.

با اجرای این طرح احتمال می‌رود که کارت سوخت به کلی حذف شود. استفاده از کارت بانکی در حالی مطرح است که برخی معتقدند استفاده از آن به جای کارت سوخت ارزان نیست؛ برخی نیز پیشنهاد می دهند که ارزان ترین روش برای راه‌اندازی مجدد کارت سوخت، نصب اپ کارت سوخت روی کارت خودرو یا کارت ملی است. از طرفی سامانه سوخت هوشمند مزیت آفلاین بودن را دارد در حالی که سایر کارت ها این مزیت را ندارند و آنلاین هستند و ممکن در نقاطی که اینترنت با مشکل مواجه است به ویژه نقاط مرزی، استفاده از کارت های بانکی مردم را به دردسر بیاندازد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: اولا هنوز برآورد هزینه ای در این خصوص انجام نشده است که بگوییم گران تمام می‌شود و ارزان نیست. درباره نصب اپ کارت سوخت هم که به آن اشاره کردید امکان پذیر نیست چرا که تکنولوژی کارت سوخت متفاوت با کارت‌های دیگر است و حرف ها و اظهارنظرهایی که زده می شود خام است. مردم باید خبر صحیح و اطلاعات درست را فقط از ما دریافت کنند. ما باید اطمینان لازم را حاصل کنیم که این طرح انجام پذیر هست یا نه و سپس در مورد آن اطلاع رسانی کنیم.


با تشکر از خدیجه نوروزی ؛ همشهری آنلاین / گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.