اواخر سال گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران طبق روال هر ساله نسبت به بررسی و تعیین نرخ جدید کرایههای حمل و نقل عمومی اقدام کردند. طبق این مصوبه مقرر شد از ابتدای اردیبهشت ماه بلیت مترو و اتوبوس و کرایه تاکسی به طور متوسط ۲۵ درصد نسبت به نرخ سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. طبق مصوبه شورای شهر تهران هنگام ثبت ورود توسط مسافران متروی دارای کارت بلیت مبلغدار، کمترین بهای کارت بلیت مبلغ را از اعتبار کارت آنها کسر شده و در هنگام ثبت خروج و به مسافت طی شده مابهالتفاوت مبلغ سفر از اعتبار کارت انها کسر خواهد شد.
در صورتی که دارندگان کارت بلیت مبلغدار در هنگام خروج بلیت خود را در دستگاههای کنترل قرار ندهند یا بیش از دو ساعت از ثبت ورود آنها گذشته باشد باید مابهالتفاوت بالاترین بهای کارت بلیت مبلغدار از اعتبار کارت آنها کسر شود؛ همچنین به شهرداری تهران (شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه) اجازه داده میشود به منظور تشویق مسافران به استفاده از کارت بلیتهای مبلغدار متناسب با مسافت طی شده نسبت به اعمال ضریب کاهشی حداکثر تا ۲۰ درصد بهای تک سفره اقدام کنند.
علاوه بر این طبق مصوبه مذکور نرخ بلیت خط تک سفره ۲۵۰۰، بلیت تک سفره حومه(خط ۵) ۱۵۰۰ تومان، تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
بلیت اتوبوسرانی نیز ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت اما به منطور رفع مشکل برخی خطوط در کرایههای خرد، این اجازه داده شده که حداکثر تا ۳۵ درصد افزایش کرایه داشته باشند.
کرایههای تاکسی نیز به طور متوسط ۲۵ درصد و حداکثر تا سقف ۳۵ درصد افزایش نرخ خواهند داشت البته در برخی خطوط تاکسی قرار است شیوه جدیدی برای اخذ کرایه به اجرا درآید.
به گفته سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران، امسال برچسبهای تعیین نرخ را بهصورت هوشمند و شناور تعیین کردهایم؛ بارکدهایی روی برچسب نرخ کرایه در تاکسیها قرار دارد که مسافران میتوانند با اسکن کردن آن از طریق اپلیکیشنهایی از میزان کرایه مطلع شوند.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات بیشتر تا پیش از اردیبهشت ماه به شهروندان داده خواهد شد، افزود: نرخ پایه و حداکثر کرایهای که ممکن است در یک مسیر از مسافر دریافت شود روی برچسب وجود دارد اما با توجه به شناور شدن کرایهها در ساعات مختلف روز، مسافران میتوانند از نرخ کرایهای که باید در آن زمان پرداخت کنند مطلع شوند.
معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: اجرای این طرح میتواند اختلافات بین مسافر و راننده را درباره میزان کرایه دریافتی به حداقل برساند چراکه سوابق سالهای گذشته و بررسی آنها نشان میدهد که بهترین روند این است که مردم بدانند با چه نرخی سوار تاکسی میشوند و قرار است چه مبلغی را پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه وجود بارکدها نشان میدهد دریافت کرایه از جایی فرماندهی میشود و راننده در میزان آن دخل و تصرفی ندارد، اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشتماه بهصورت آزمایشی این طرح در چندین معبر انجام میشود، ایرادات آن را بررسی و برطرف میکنیم و بعد بهصورت یکپارچه در کل شهر اجرا میکنیم.
ثبت دیدگاه