چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
 
تبدیل شدن باغ عمارت کیهانی به پارک عمومی + محل دقیق پارک
12 اردیبهشت 1401 - 19:36
0

باغ عمارت کیهانی یا معیرالممالک، در جنوب محله سنگلج قرار دارد. این باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود و به دست حسینعلی‌خان معیرالممالک در جنوب بازار و محله سنگلج، جایی مابین خیابان خیام و شاپور (وحدت اسلامی فعلی) احداث شده بود. در دوران دوستعلی‌خان نظام‌الدوله و سپس پسرش دوست‌محمدخان معیرالممالک، به‌تدریج به وسعت باغ افزوده […]

ارسال توسط : نویسنده : حانیه مقصودی فر منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

باغ عمارت کیهانی یا معیرالممالک، در جنوب محله سنگلج قرار دارد. این باغ متعلق به خاندان معیرالممالک بود و به دست حسینعلی‌خان معیرالممالک در جنوب بازار و محله سنگلج، جایی مابین خیابان خیام و شاپور (وحدت اسلامی فعلی) احداث شده بود. در دوران دوستعلی‌خان نظام‌الدوله و سپس پسرش دوست‌محمدخان معیرالممالک، به‌تدریج به وسعت باغ افزوده شد تا مساحت آن به سیصد هزارمترمربع رسید. این باغ از شمال از بازارچه قوام‌الدوله و بازارچه معیر شروع شده و از جنوب تا خیابان مولوی امتداد می‌یافت. در دوره پهلوی این باغ کم‌کم تفکیک شد تا آن که آخرین ساختمان باقی‌مانده آن در سال ۱۳۵۰ هم در معرض نابودی قرار گرفت.

باغ عمارت کیهانی

دوست‌محمدخان پس از ازدواج با عصمت‌الدوله، دختر ناصرالدین شاه، قسمت وسیعی از بخش جنوبی باغ را که دارای ۲ اندرونی و یک بیرونی بود به بستگان همسرش (خانواده جهانبانی) بخشید تا در جوارش زندگی کنند. بعد‌ها نیز قسمتی از زمین‌های بخش شرقی را به پسرش دوستعلی معیری واگذار کرد تا در آن خانه‌ای جداگانه بسازد و پس از ازدواج با همسرش در آنجا زندگی کند. باغ در دوره پهلوی به‌تدریج تفکیک شد. هرچند همه فکر می‌کردند آخرین ساختمان باقی‌مانده از آن در سال ۱۳۵۰ خورشیدی از میان رفته است، اما شهرداری منطقه ۱۲ آن را نجات داد.

امروز حدود ۱۷۰۰‌مترمربع این باغ که به نام باغ عمارت کیهانی شهرت دارد،  تحت تملک شهرداری منطقه ۱۲ قرار دارد. متاسفانه این بنا این روزها حال خوبی ندارد و چشم به راه روزهای بهتر است. گویا قرار است ملک تاریخی موجود در باغ کیهانی پس از مرمت، یه یک بوستان عمومی تبدیل و در اختیار مردم قرار داده شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.