پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
 
دلیل اصلی ثبت ملی نشدن درخت کهنسال داغداغان رودهن چیست؟
31 اردیبهشت 1401 - 2:15
0

درخت کهنسال داغداغان رودهن، در خیابان سجادیان، روبروی آرامستان جای گرفته است. شواهد نشان می‌دهد که این درخت کهنسال، خشک شده است. در این باره با سرپرست میراث فرهنگی دماوند گفت و گو کردیم تا از چند و چون ماجرا مطلع شویم. شهرام شریفی سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری دماوند، بیان کرد که با […]

ارسال توسط : نویسنده : حانیه مقصودی فر منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

درخت کهنسال داغداغان رودهن، در خیابان سجادیان، روبروی آرامستان جای گرفته است. شواهد نشان می‌دهد که این درخت کهنسال، خشک شده است. در این باره با سرپرست میراث فرهنگی دماوند گفت و گو کردیم تا از چند و چون ماجرا مطلع شویم. شهرام شریفی سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری دماوند، بیان کرد که با توجه به پیگیری‌های مکرر اهالی محل، در خصوص حفظ درخت داغداغان در رودهن، درچ سنوات قبل جلساتی با شورای شهر قبلی برگزار شد. نتیجه جلسه آن شد تا اقداماتی از جانب شورای شهر و شهرداری برای حفظ درخت داغداغان انجام شود.

اما گویا عدم رسیدگی به درخت داغداغان، این درخت را در معرض آسیب قرار داده است. خشک شدن درخت می‌تواند به علت ساخت و ساز و گودبرداری‌های پیرامون آن باشد.

کار‌هایی که نیمه تمام ماند!

شریفی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای شهر مسئولیت حفظ این درخت را برعهده داشته، بیان کرد اقداماتی در این حوزه از جانب شهرداری و شورای شهر انجام شد، اما متاسفانه این کار به سرانجام نرسید و آسیب شناسی و تشخیص بیماری درخت، انجام نشد.

علت ثبت ملی نشدن درخت کهنسال داغداغان

این مقام مسئول بیان کرد که به عنوان یک شهروند، حفظ یک نهال برای ما واجد اهمیت است؛ اما از نظر میراث فرهنگی، ثبت ملی شدن یک درخت نیازمند شرایطی مانند قطر بالای ۲ متر و سن زیاد درخت می‌باشد.

به گفته او، به صرف قدیمی بودن یک درخت، نمی‌توان آن را واجد ارزش ثبت ملی دانست؛ و با توجه به بررسی‌های میراث فرهنگی، درخت داغداغان رودهن واجد ارزش ثبت نبوده است.

چه کسی مسئول حفظ جان درختان کهنسال است؟

شریفی با اشاره به اینکه هم منابع طبیعی، هم محیط زیست و هم شهرداری در حفظ درختان مسئول هستند؛ بیان کرد که حفاظت از درخت داغداغان در حوزه شهرداری بوده است.

در روزگاری که عمر انسان‌ها کوتاهتر شده است، روز به روز درختان کهنسال نیز جان خود را از دست می‌دهند. درختانی تنومند که چندین نسل از شهروندان، زیر سایه آن خاطره دارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.