شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
 
زمان دقیق برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
16 اردیبهشت 1401 - 16:11
0

امسال سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در مصلای تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» برگزار می‌شود. قطر میهمان ویژه این رویداد ادبی است. مخاطبان می‌توانند مانند دوره‌های قبل از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب از نمایشگاه بازدید کنند. شعاری که برای این رویداد ادبی انتخاب […]

ارسال توسط : نویسنده : حانیه مقصودی فر منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

امسال سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه در مصلای تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» برگزار می‌شود. قطر میهمان ویژه این رویداد ادبی است. مخاطبان می‌توانند مانند دوره‌های قبل از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب از نمایشگاه بازدید کنند. شعاری که برای این رویداد ادبی انتخاب می‌شود در میزان بازدید مردم از نمایشگاه بی تاثیر نیست. درباره تاثیر این شعار برای مخاطب بزرگسال و کودک و نوجوان با ناشران صحبت کردیم.

 

تاثیرگذاری مطالعه کتاب در ذهن انسان

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان می گوید: جمله « با کتاب سلامتیم » مسئله عجیبی نیست. به هرحال مطالعه کتاب می تواند در سلامت ذهن انسان تاثیرگذار باشد. در این مسئله شکی نیست.سوالی که در این بین مطرح می شود این است که چرا این شعار را برای سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب کردند.

برگزارکنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دوره های قبل فراخوانی برای انتخاب شعار نمایشگاه کتاب منتشرمی کردند. در این فراخوان از مردم می خواستند شعاری برای این رویداد ادبی انتخاب کنند و شعار نمایشگاه از بین شعارهای ارسالی در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب می شد. این اتفاق حداقل در چهار دوره پیشین نمایشگاه روی داده است.

بنابه گفته احمد دولت آبادی امسال فراخوان انتخاب شعار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر نشد. حداقل این فراخوان را منتشرمی کردند تا علاوه بر ناشران و نویسندگان، مخاطبان کتاب هم در این باره اظهارنظر و شعارهای پیشنهادی شان را برای برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب ارسال کنند. مسئله ای که در این میان اهمیت دارد این است که میان شعار تا عمل تفاوت زیادی وجود دارد. درعمل باید کتاب ارزان باشد.

نمی توانم پس از دو سال به نمایشگاه بدبین باشم 

وی می گوید: در این شکی نیست که مصلای تهران برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بهتر از شهرآفتاب است. باتوجه به اینکه دسترسی مردم به این مکان راحت تر است، باید دید توان خرید مردم تا چه میزان است. از سوی دیگر باتوجه به اینکه در دو سال اخیر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار نشد، برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه پس از این مدت می تواند استقبال خوبی از سوی مخاطبان به همراه داشته باشد؛ پس از دو سال نمی توانم به میزان بازدید از این رویداد ادبی بدبین باشم. بسیاری از کتابخوان های حرفه ای تشنه تهیه کتاب هستند در کنار آن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی برگزار می شود. به هر صورت شرایط شیوع بیماری کرونا هنوز در کشور وجود دارد، هرچند میزان آن در نمایشگاه کاهش یافته است.

قرار بود سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اواخر فرودین ماه سال ۱۳۹۹ برگزار شود باتوجه به آغاز شیوع کرونا در اسفندماه ۱۳۹۸، این رویداد ادبی برگزار نشد. در شهریور ۱۳۹۹ بود که خبر برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت فیزیکی به طور رسمی اعلام شد. تا این زمان برگزار کنندگان سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتظر بودند ستاد مقابله با بیماری کرونا درباره برگزاری با برگزار نشدن این دوره نمایشگاه تصمیم بگیرند.

بنابه گفته مدیرمسئول انتشارات نگارتابان با هرشعاری که سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شود، کتاب در آن فروخته می شود. به نتیجه برگزاری نمایشگاه بدبین نیستم. با شعار دادن برای نمایشگاه موافق نیستم با عمل در زمینه کتاب موافقم. مخاطبان کتاب با هرشعاری که برای نمایشگاه انتخاب شود، راضی می شوند، پایشان را در نمایشگاه بگذارند.

شعار نمایشگاه فانتزی انتخاب شود

مدیرمسئول انتشارات براق که در زمینه انتشار کتاب های کودک و نوجوان فعالیت می کند می گوید: شعار «با کتاب سلامتیم» فی النفسه شعار قشنگی است. اما انگیزه ای برای مخاطب ایجاد نمی کند. به دلیل اینکه کودک از ظرفیت ها و توانایی های کتاب اطلاعی ندارد. شاید اگر شعار نمایشگاه بین‌المللی کتاب به صورت فانتزی تری انتخاب می شد، برای حوزه کودک و نوجوان انگیزه ایجاد می کرد.

صفا امیری گفت: قاعدتا شعارهای انگیزشی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب می شود و شعاری برای تمام مخاطبان است. عامه مردم از این رویداد فرهنگی استقبال می کنند. اما اگر بخواهیم برای کودک انگیزه ایجاد کنیم، باید از عبارت هایی نظیر «در شهر ما کتاب عرضه شده است» یا «کتاب من الان در نمایشگاه است» می تواند انگیزه ای برای حضور کودک در سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ایجاد کند چون حس مالکیت در آن ها به وجود می آورد. از بخش های به روزی که کودک با آن در ارتباط است برای شعار انتخاب کنند.

استفاده از شخصیت انیمیشنی با استقبال کودکان مواجه می‌شود

بنا به گفته وی استفاده از شخصیت انیمیشنی که با استقبال زیاد کودکان مواجه می شود، می تواند در تشویق کودک برای مراجعه به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بسیار موثر باشد. در کشورهای دیگر چنین اتفاقی روی می دهد. کودک با رسانه ها و فضای مجازی ارتباط برقرار می کند این ها علاوه بر تئاتر عروسکی بسیار معروف می تواند در علاقه مندی کودکان برای مراجعه به نمایشگاه تاثیر بگذارد درحالی که انتخاب شعار عمومی برای شرکت بزرگسالان در این رویداد ادبی کافی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.