جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024 ساعت ×
 
بکارگیری نسل چهارم مخازن سوخت در خودروها با هدف کاهش مصرف
24 اردیبهشت 1401 - 13:34
1
در گفت و گو با مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی مطرح شد : تعیین تکلیف قرارداد خودروهای دوگانه سوز با ایران خودرو / تغییر جای کپسول های سی ان جی در خودروها
ارسال توسط : منبع : گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران
پ
پ

تجهیز اتوبوس های گازسوز به مخازن کامپوزیتی و نسل چهار /  توسعه و معرفی ظرفیت شرکت های داخلی

مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این روزها به یکی از واحدهای پرکار و شلوغ این شرکت تبدیل شده است و با بکارگیری تدابیر و برنامه ریزی های لازم طی مدت زمان کوتاه ، اقدام های ارزشمندی از جمله تعیین تکلیف قراردادهای مسئله دار ، تعیین تکلیف قرارداد خودروهای دوگانه سوز با ایران خودرو ، برنامه ریزی برای تولید صنعتی مخازن نسل چهار یا همان مخزن کامپوزیت ، بومی سازی سامانه هوشمند سوخت و … در دستور کار قرار داده است .
در حاشیه بیست‌و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ،اظهار داشت:

مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این روزها به یکی از واحدهای پرکار و شلوغ این شرکت تبدیل شده است و با بکارگیری تدابیر و برنامه ریزی های لازم طی مدت زمان کوتاه ، اقدام های ارزشمندی از جمله تعیین تکلیف قراردادهای مسئله دار ، تعیین تکلیف قرارداد خودروهای دوگانه سوز با ایران خودرو ، برنامه ریزی برای تولید صنعتی مخازن نسل چهار یا همان مخزن کامپوزیت ، بومی سازی سامانه هوشمند سوخت و … در دستور کار قرار داده است . مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به برنامه ها و پروژهای پژوهشی این شرکت ، گفت: با تدابیر لازم بسیاری از پروژه های این شرکت را ساماندهی و گام های مثبتی برداشتیم .

مهندس رضا کاظم نژاد با بیان اینکه  تعدادی پروژه پژوهشی مسئله دار را که اغلب از قراردادهای دستوری به شمار می رفتند و برای شرکت مشکل ساز بودند را تعیین تکلیف کردیم ، افزود : در این میان پنج پروژه بسیار سنگین به دانشگاه ها اختصاص داشت که قرارداد آن ها در سال ۹۵ به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان منعقد شده بود .

به گفته وی مجریان این پروژه ها با توجه به تورم این سال ها ، درخواست چند برابری تعدیل مبلغ قرارداد ها را داشتند که با جلسات فشرده با امور حقوقی، کارشناسان و مجریان پروژه ، در نهایت توانستیم قراردادها را فسخ کنیم .

کاظم نژاد ادامه داد: فسخ این قرارادها از این جهت اهمیت داشت که بیشتر این پروژه ها در گذشته از سوی بخش خصوصی انجام شده بود و در واقع تکرار کارهای قبلی بود، ضمن اینکه قراردادهای دیگر را  نیز جمع بندی و تعین تکلیف کردیم و درحال حاضر با هیچ مشکلی در این خصوص روبرو نیستیم .

تعیین تکلیف قرارداد خودروهای دوگانه سوز با ایران خودرو

وی با اشاره به دیگر اقدام مهم واحد پژوهش گفت:  قرارداد عمومی ۴۵ هزار دستگاه خودروهای دوگانه سوز شامل تاکسی و وانت بار با شرکت ایران خودرو پس از دو سال پیگیری به نتیجه رسید و ظرف سه هفته این قرارداد به صورت رسمی بین معاون وزیر نفت ، مدیرعامل ایران خودرو و معاون وزیر صمت به امضا رسید .

مدیر پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه یکی دیگر اقدام های اساسی واحد پژوهش ، طراحی، دانش بنیان کردن و دانش محور کردن خودروهای سی ان جی و نصب به صورت کارگاهی بود ، گفت: حدود ۱۸ سال از فعالیت صنعت سی ان جی در کشور می گذرد و همان مکانیزم وشیوه ای که از ابتدا به وجود آمد ، همچنان ادامه دارد ، اما در این ۱۸ سال هم صنعت و هم خودروها پیشرفت خوبی داشتند و ما نسل یک تجهیزات و مخازن سی ان جی را داریم.

در مورد تجهیزات دوگانه سوز سی ان جی  نیز شرکت های داخلی را وادار کردیم که وارد طراحی نسل چهار شوند، درحال حاضر این حرکت آغاز شده و شرکت ها برای پیشرفت از یکدیگر سبقت می گیرند و رقابت خوبی ایجاد شده است .

کاظم نژاد با تاکید بر ضرورت استفاده از مخازن نسل چهار یا همان مخزن کامپوزیت ، به ویژگی های این مخازن همچون عمربالای ۲۵ سال و وزن سبک اشاره کرد و افزود : با بکارگیری این مخازن در مصرف سوخت خودروها کاهش  قابل توجهی ایجاد می شود، این طرح اکنون در حال پیگیری است و به نظر می رسد ظرف سه ماه آینده تولید صنعتی آن همراه با مهر استاندارد شروع شود . با شروع آن علاوه بر تامین نیاز کشور ، می توان به صادرات آن نیز امیدوار بود .

تجهیز اتوبوس های گازسوز به مخازن کامپوزیتی و نسل چهار

وی با بیان اینکه در بخش صنعتی و انتقال گاز صنعتی سی ان جی نیز کارهای زیربنایی انجام شده و مخازن آن نیز وارد مدار تولید خواهد شد، اظهار کرد:  برای اتوبوس های گاز سوز که اکنون به خاطر استهلاک مخازن فولادی متوقف شدند ، درحال آماده سازی مخازن کامپوزیتی و نسل چهار هستیم. این اقدام علاوه بر کاهش مصرف سوخت ، ایمنی را نیز بالا می برد ؛ چراکه اتوبوس ها تحمل وزن سنگین مخازن سی ان جی را ندارند و با مخازن کامپوزیتی این ظرفیت بیشتر می شود.

تغییر جای کپسول های سی ان جی در خودروها

مدیر پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدام ها در حوزه سی ان جی ، همکاری با  شرکت ایران خودرو در تغییر محل قرارگیری کپسول سی ان جی در خودروهای تولیدی این شرکت است، گفت: کپسول ها از پشت صندلی ها به کف ماشین منتقل می کنیم،  به جای یک مخزن از دومخزن و  به جای مخزن فولادی از مخزن کامپوزیتی و نسل چهار استفاده می شود، که این اتفاق چند مزیت دارد ؛ وزن خودرو را کاهش می دهد ، پیمایش خودرو اضافه می شود و از اتلاف گاز کاسته می شود. ضمن اینکه خودرو مجهز به توربو می شود و باعث افزایش راندمان و قدرت موتور خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه در بخش دو سوخته کردن لوکومتیوها، خودروهای سنگین دیزل و شناورهای دریایی نیز در حال انجام فعالیت هایی هستیم  ، گفت : امیدواریم در سال جاری صنعت دو سوخته کردن خودرو های دیزل، ژنراتورها و لوکومتیو و شناورهای دریایی را کلید بزنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی  با بیان اینکه در مورد فرآیندهای پالایشگاهی نیز برنامه هایی آغاز شده، گفت: برای ارتقای کیفیت نفت کوره نیز تدابیری لحاظ شده است. این محصول هم به صورت خام به فروش می رسد و هم برای فروش آن با معضل مواجه هستیم، چراکه در دنیا سطح کیفیت بالا رفته و گوگرد این ماده ارزشمند از عدد ۵ تا ۶ درصد به حدود نیم درصد رسیده و به عنوان سوخت کشتی ها مصرف می شود ، اما متاسفانه در ایران این تکنولوژی موجود نیست.

وی افزود: از طرف دیگر در ایران فقط یک پالایشگاه وجود دارد که این نفت کوره را به فرآورده های سبک تبدیل می کند که در هر دو مورد به صورت موازی کار می کنیم و امیدواریم که در سال جاری نتایج خوبی بدست آوریم . یعنی بتوان با استفاده از نفت کوره ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد کرد .

کاظم نژاد در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به دیگر اقدام های واحد پژوهش گفت: فعالیت دیگر ما استفاده از تکنولوژی کاویتاسیون در شکست مولکولی است، کشورهای بسیار کمی این تکنولوژی را دارند، در تلاش هستیم تا با استفاده از توان داخلی این تکنولوژی را به سمت بهره وری و صنعتی شدن پیش بریم، امیداواریم ظرف امسال یا نیمه اول سال آینده به نتیجه قابل قبول صنعتی برسیم.

توسعه و معرفی ظرفیت شرکت های داخلی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به بحث استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی برای معرفی محصولاتشان به شرکت های خارجی ، گفت: این مساله به طور جدی مطرح شده و در تلاشیم تا آن را پیش بریم.

کاظم نژاد با بیان اینکه دو پروژه مهم برای بومی سازی سامانه هوشمند سوخت دردست داریم، گفت : در سال گذشته با یک حمله هکری در سامانه سوخت مواجه شدیم که علت آن این بود که سامانه توسط خارجی ها طراحی و برنامه نویسی شده بود ، به همین دلیل در حال بومی سازی این سامانه هستیم، کارهای زیربنایی آن انجام شده و براساس پیش بینی ها تا آخر امسال اجرایی می شود.

به گفته وی بحث دیگر داخلی سازی و بومی سازی پیگ هوشمند به عنوان یکی از نیازهای اساسی خطوط لوله نفت و گاز و آب است، که کارهای تولید دانش فنی داخلی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری به این توفیق دست یابیم .

جذب نیروهای خبره و کارآزموده

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه عنصر موثر در پیشبرد برنامه های پژوهش و فناوری نیروی انسانی است ، از پیوستن نیروهای کیفی به این واحد خبر داد و اظهار کرد: هرچند امکانات مالی، سخت افزاری و نرم افزاری از ضروریات بخش پژوهش است ، اما مهمترین عنصر و نیاز ما در این بخش نیروی انسانی خبره، متخصص و با انگیزه است .

کاظم نژاد گفت: اقدام دیگر ما جلوگیری از لغو انتشار نشریه فرایند بود ، با توجه به عدم فعالیت و انتشار این نشریه طی دو سال گذشته ، امتیاز آن از سوی وزارت علوم در حال لغو بود که در نهایت با پیگری های انجام شده و به شرط جبران عدم فعالیت این مدت ، با انتشارمجدد نشریه موافقت شد .

مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این روزها به یکی از واحدهای پرکار و شلوغ این شرکت تبدیل شده است و با بکارگیری تدابیر و برنامه ریزی های لازم طی مدت زمان کوتاه ، اقدام های ارزشمندی از جمله تعیین تکلیف قراردادهای مسئله دار ، تعیین تکلیف قرارداد خودروهای دوگانه سوز با ایران خودرو ، برنامه ریزی برای تولید صنعتی مخازن نسل چهار یا همان مخزن کامپوزیت ، بومی سازی سامانه هوشمند سوخت و … در دستور کار قرار داده است . مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به برنامه ها و پروژهای پژوهشی این شرکت ، گفت: با تدابیر لازم بسیاری از پروژه های این شرکت را ساماندهی و گام های مثبتی برداشتیم .

رضا کاظم نژاد با بیان اینکه  تعدادی پروژه پژوهشی مسئله دار را که اغلب از قراردادهای دستوری به شمار می رفتند و برای شرکت مشکل ساز بودند را تعیین تکلیف کردیم ، افزود : در این میان پنج پروژه بسیار سنگین به دانشگاه ها اختصاص داشت که قرارداد آن ها در سال ۹۵ به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان منعقد شده بود .

به گفته وی مجریان این پروژه ها با توجه به تورم این سال ها ، درخواست چند برابری تعدیل مبلغ قرارداد ها را داشتند که با جلسات فشرده با امور حقوقی، کارشناسان و مجریان پروژه ، در نهایت توانستیم قراردادها را فسخ کنیم .

کاظم نژاد ادامه داد: فسخ این قرارادها از این جهت اهمیت داشت که بیشتر این پروژه ها در گذشته از سوی بخش خصوصی انجام شده بود و در واقع تکرار کارهای قبلی بود، ضمن اینکه قراردادهای دیگر را  نیز جمع بندی و تعین تکلیف کردیم و درحال حاضر با هیچ مشکلی در این خصوص روبرو نیستیم .

تعیین تکلیف قرارداد خودروهای دوگانه سوز با ایران خودرو

وی با اشاره به دیگر اقدام مهم واحد پژوهش گفت:  قرارداد عمومی ۴۵ هزار دستگاه خودروهای دوگانه سوز شامل تاکسی و وانت بار با شرکت ایران خودرو پس از دو سال پیگیری به نتیجه رسید و ظرف سه هفته این قرارداد به صورت رسمی بین معاون وزیر نفت ، مدیرعامل ایران خودرو و معاون وزیر صمت به امضا رسید .

مدیر پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه یکی دیگر اقدام های اساسی واحد پژوهش ، طراحی، دانش بنیان کردن و دانش محور کردن خودروهای سی ان جی و نصب به صورت کارگاهی بود ، گفت: حدود ۱۸ سال از فعالیت صنعت سی ان جی در کشور می گذرد و همان مکانیزم وشیوه ای که از ابتدا به وجود آمد ، همچنان ادامه دارد ، اما در این ۱۸ سال هم صنعت و هم خودروها پیشرفت خوبی داشتند و ما نسل یک تجهیزات و مخازن سی ان جی را داریم، در مورد تجهیزات دوگانه سوز سی ان جی  نیز شرکت های داخلی را وادار کردیم که وارد طراحی نسل چهار شوند، درحال حاضر این حرکت آغاز شده و شرکت ها برای پیشرفت از یکدیگر سبقت می گیرند و رقابت خوبی ایجاد شده است .

کاظم نژاد با تاکید بر ضرورت استفاده از مخازن نسل چهار یا همان مخزن کامپوزیت ، به ویژگی های این مخازن همچون عمربالای ۲۵ سال و وزن سبک اشاره کرد و افزود : با بکارگیری این مخازن در مصرف سوخت خودروها کاهش  قابل توجهی ایجاد می شود، این طرح اکنون در حال پیگیری است و به نظر می رسد ظرف سه ماه آینده تولید صنعتی آن همراه با مهر استاندارد شروع شود . با شروع آن علاوه بر تامین نیاز کشور ، می توان به صادرات آن نیز امیدوار بود .

تجهیز اتوبوس های گازسوز به مخازن کامپوزیتی و نسل چهار

وی با بیان اینکه در بخش صنعتی و انتقال گاز صنعتی سی ان جی نیز کارهای زیربنایی انجام شده و مخازن آن نیز وارد مدار تولید خواهد شد، اظهار کرد:  برای اتوبوس های گاز سوز که اکنون به خاطر استهلاک مخازن فولادی متوقف شدند ، درحال آماده سازی مخازن کامپوزیتی و نسل چهار هستیم. این اقدام علاوه بر کاهش مصرف سوخت ، ایمنی را نیز بالا می برد ؛ چراکه اتوبوس ها تحمل وزن سنگین مخازن سی ان جی را ندارند و با مخازن کامپوزیتی این ظرفیت بیشتر می شود.

تغییر جای کپسول های سی ان جی در خودروها

مدیر پژوهش و فناوری شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدام ها در حوزه سی ان جی ، همکاری با  شرکت ایران خودرو در تغییر محل قرارگیری کپسول سی ان جی در خودروهای تولیدی این شرکت است، گفت: کپسول ها از پشت صندلی ها به کف ماشین منتقل می کنیم،  به جای یک مخزن از دومخزن و  به جای مخزن فولادی از مخزن کامپوزیتی و نسل چهار استفاده می شود، که این اتفاق چند مزیت دارد ؛ وزن خودرو را کاهش می دهد ، پیمایش خودرو اضافه می شود و از اتلاف گاز کاسته می شود. ضمن اینکه خودرو مجهز به توربو می شود و باعث افزایش راندمان و قدرت موتور خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه در بخش دو سوخته کردن لوکومتیوها، خودروهای سنگین دیزل و شناورهای دریایی نیز در حال انجام فعالیت هایی هستیم  ، گفت : امیدواریم در سال جاری صنعت دو سوخته کردن خودرو های دیزل، ژنراتورها و لوکومتیو و شناورهای دریایی را کلید بزنیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی  با بیان اینکه در مورد فرآیندهای پالایشگاهی نیز برنامه هایی آغاز شده، گفت: برای ارتقای کیفیت نفت کوره نیز تدابیری لحاظ شده است. این محصول هم به صورت خام به فروش می رسد و هم برای فروش آن با معضل مواجه هستیم، چراکه در دنیا سطح کیفیت بالا رفته و گوگرد این ماده ارزشمند از عدد ۵ تا ۶ درصد به حدود نیم درصد رسیده و به عنوان سوخت کشتی ها مصرف می شود ، اما متاسفانه در ایران این تکنولوژی موجود نیست.

وی افزود: از طرف دیگر در ایران فقط یک پالایشگاه وجود دارد که این نفت کوره را به فرآورده های سبک تبدیل می کند که در هر دو مورد به صورت موازی کار می کنیم و امیدواریم که در سال جاری نتایج خوبی بدست آوریم . یعنی بتوان با استفاده از نفت کوره ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد کرد .

کاظم نژاد در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به دیگر اقدام های واحد پژوهش گفت: فعالیت دیگر ما استفاده از تکنولوژی کاویتاسیون در شکست مولکولی است، کشورهای بسیار کمی این تکنولوژی را دارند، در تلاش هستیم تا با استفاده از توان داخلی این تکنولوژی را به سمت بهره وری و صنعتی شدن پیش بریم، امیداواریم ظرف امسال یا نیمه اول سال آینده به نتیجه قابل قبول صنعتی برسیم.

توسعه و معرفی ظرفیت شرکت های داخلی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با اشاره به بحث استفاده از ظرفیت شرکتهای داخلی برای معرفی محصولاتشان به شرکت های خارجی ، گفت: این مساله به طور جدی مطرح شده و در تلاشیم تا آن را پیش بریم.

کاظم نژاد با بیان اینکه دو پروژه مهم برای بومی سازی سامانه هوشمند سوخت دردست داریم، گفت : در سال گذشته با یک حمله هکری در سامانه سوخت مواجه شدیم که علت آن این بود که سامانه توسط خارجی ها طراحی و برنامه نویسی شده بود ، به همین دلیل در حال بومی سازی این سامانه هستیم، کارهای زیربنایی آن انجام شده و براساس پیش بینی ها تا آخر امسال اجرایی می شود.

به گفته وی بحث دیگر داخلی سازی و بومی سازی پیگ هوشمند به عنوان یکی از نیازهای اساسی خطوط لوله نفت و گاز و آب است، که کارهای تولید دانش فنی داخلی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال جاری به این توفیق دست یابیم .

جذب نیروهای خبره و کارآزموده

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه عنصر موثر در پیشبرد برنامه های پژوهش و فناوری نیروی انسانی است ، از پیوستن نیروهای کیفی به این واحد خبر داد و اظهار کرد: هرچند امکانات مالی، سخت افزاری و نرم افزاری از ضروریات بخش پژوهش است ، اما مهمترین عنصر و نیاز ما در این بخش نیروی انسانی خبره، متخصص و با انگیزه است .

کاظم نژاد گفت: اقدام دیگر ما جلوگیری از لغو انتشار نشریه فرایند بود ، با توجه به عدم فعالیت و انتشار این نشریه طی دو سال گذشته ، امتیاز آن از سوی وزارت علوم در حال لغو بود که در نهایت با پیگری های انجام شده و به شرط جبران عدم فعالیت این مدت ، با انتشارمجدد نشریه موافقت شد .


باتشکر از روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران /  گروه گردآوری خبر ؛ اخبار جایگاه داران

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.